.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



woensdag, november 01, 2006

Als het maar niks kost

Uit Trouw:

Onlangs was er een debatavond in Amsterdam met de tobberige titel: Heeft de fotojournalistiek toekomst? De gespreksleider probeerde het positief te houden, maar het viel soms niet mee. Het is ook wel begrijpelijk: dat wij in een beeldcultuur leven, wil nog niet zeggen dat fotojournalisten spekkoper zijn. Sterker, zij dreigen terrein te verliezen. Dag- en weekbladen staan onder financiƫle druk en kijken kritischer naar hun fotobudgetten. Zij sturen ook wat vaker schrijvende journalisten met een camera op pad om kosten te besparen.

Nog bedreigender misschien is de opkomst van de amateurfotograaf. Als er zich ergens een ongeluk of erger voordoet, is er altijd wel iemand in de buurt die het met zijn mobiele telefoon vastlegt. Het beeld van de vermoorde Theo van Gogh in De Telegraaf is een berucht voorbeeld. Over de kwaliteit hoef je het niet te hebben, het gaat erom dat het nieuws is vastgelegd. Door internet gaat deze ontwikkeling alleen maar sneller; er is honger naar beeld, hoe vaag ook, als het maar niks kost.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?